Povinné údaje pro SIS
Název předmětu: Projektové řízení
Typ předmětu: povinně volitelný
Garant: Mgr. Petr Krucký
Způsob zakončení: týmová prezentace
Semestr: Letní
Počet kreditů: 6
Anotace: Tento kurz podává vhled do problematiky řízení projektů nejen ve veřejné správě a poskytuje přehled základních nástrojů/postupů, jak úspěšně projekt řídit v celém jeho životním cyklu.
Cíle:
1) Seznámit studenty s klíčovými parametry předmětu a jeho organizací.
2) Vysvětlit základní pojmy projektového řízení a zasadit projekt do celkové koncepce řízení organizací
3) Seznámit studenty se základními nástroji/postupy projektového řízení
3) Ověřit charakter a stupeň znalostí a pochopení probírané látky na základě projektového plánu konkrétního projektu zpracovaného studenty
Metody výuky:
1) Prezentace hlavních nástrojů formou blokových přednášek
2) Aktivní samostudium studentů využitím studijní opory
3) Ověření pochopení látky formou týmové prezentace
4) Individuální konzultace
Sylabus:
1) Úvodní informace o kurzu a jeho podmínkách.
2) Projekt a projektové řízení
3) Plánování - rozpad aktivit/produktů (Work/Product Breakdown Structure)
4) Řízení lidí
5) Příležitosti a rizika
6) Human Centered Design / design thinking
7) Prezentace skupinové práce
Základní literatura ke kurzu
- A guide to the project management body of knowledge (PMBOK Guide). 2013. 5th ed. Newtown Square: Project Management Institute. ISBN 978-1-935589-67-9.
- BROWN, Tim. Change by design, revised and updated. New York: HarperCollins Publishers, 2019. ISBN 9780062856623
- DRHOVÁ, Zuzana, OCHRANA, František a POTŮČEK, Martin. Strategické řízení ve veřejné správě a přístupy k tvorbě politiky. Praha: Matfyzpress, 2010, 193 s. ISBN 978-80-7378-130-9.
- DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755.
- KELLEY, Tom. The Art Of Innovation: Lessons in Creativity From IDEO, America's Leading Design Firm. Londýn: Profile Books, 2016. ISBN 9781781256145.
- KNAPP, Jake. Srint: how to solve big problems and test new ideas in just five days. New York: Simon & Schuster, 2016. ISBN 9788075550231
- Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3.
Požadavky k hodnocení:
Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 17/2018 (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018). Hodnocení kurzu zahrnuje účast na přednáškách (20 %) a týmovou prezentaci (80 %). Týmová prezentace musí získat hodnocení minimálně E.
Projektové řízení: studijní opora
I. Cíle předmětu
1) Předmět Projektové řízení nabízí studentům základní přehled v oblasti řízení projektů, zejména v prostředí veřejné správy. Přibližuje koncept řízení projektů v kontextu organizace typu ministerstvo a na konkrétních příkladech seznámí studenty se základními nástroji projektového řízení. Důraz je kladen zejména na schopnost využití představených nástrojů na konkrétní projekt/změnu. Cílem předmětu je seznámit studenty s nástroji, které jsou použitelné v jejich každodenní praxi, a to v kontextu dalších předmětů fakulty.
2) V rámci předmětu se studenti s tématem seznámí v rámci šesti vzájemně navazujících tematických bloků:
a) Úvod do projektového řízení
b) Rozpad aktivit (Work Breakdown structure) a plánování
c) Řízení lidí
d) Příležitosti a rizika
e) Human Centered Design / Design thinking
f) Prezentace (projektový plán konkrétní změny/projektu)
3) Vědomostní orientace v problematice a schopnost používat jednotlivé nástroje bude průběžně ověřována reflexí přednáškových bloků a témat. Pro úspěšné zvládnutí předmětu je nutné vypracovat týmovou prezentaci, která bude spočívat ve vytvoření projektového záměru (včetně projektového plánu), v němž studenti využijí klíčové nástroje a postupy, se kterými se během bloků seznámili; součástí hodnocení je i rozvržení práce v týmu a spolupráce.
Úspěšné zvládnutí předmětu předpokládá i nastudování vybraných částí povinné literatury a detailním seznámením se s oblastí, na kterou budou vypracovávat projektový plán. Studijní zátěž vychází z kreditového hodnocení předmětu (6 kreditů), předpokládaná pracovní zátěž pro získání jednoho kreditu je cca 20 hodin, tedy celkově kurz 120 hodin.
II. Klíčová slova
Projekt, projektové řízení, Work Breakdown structure, design thinking, plánování
III. Strukturovaná výkladová část
1) Přímá výuka – zahrnuje celkem šest přednáškových bloků, rozložených do semestrálního výukového období. Každý blok je v rozsahu 120 minut a skládá se z výkladové části a z praktických cvičení. V rámci 1. přednáškového bloku posluchači získají informace o cílech kurzu, jeho postavení v rámci studijního plánu, organizaci výuky, budou seznámeni se studijní literaturou, se způsobem hodnocení a úspěšného ukončení předmětu vč. souvisejících studijních povinností, s formou komunikace mezi vyučujícím a studenty atd. Čtvrtý přednáškový blok je plánován jako konzultační k týmovým prezentacím. Poslední přednáškový blok je pak koncipován jako výstupní, tedy s prezentacemi týmových prací a oponentní diskuzí.
Přednáškový blok I.: a) Úvodní informace o kurzu a jeho podmínkách, b) Úvod do projektového řízení
Přednáškový blok II.: Rozpad aktivit (Work Breakdown Structure) a plánování
Přednáškový blok III.: Řízení lidí
Přednáškový blok IV.: Příležitosti a rizika
Přednáškový blok V.: Human Centered Design v projektovém řízení
Přednáškový blok VI.: Prezentace práce
2) Nepřímá výuka – zahrnuje samostudium souboru odborných textů, které obsahově souvisí s každým tematickým blokem a slouží k postupnému získání znalostí přednášené látky. Součástí je i seznámení se s veřejně politickým problémem, který budou studenti ve své prezentaci řešit návrhem konkrétního projektu, respektive projektového plánu.
TEMATICKÉ BLOKY:
Téma 1: Úvod do projektového řízení
1.1 Vymezení pojmů projekt, projektové řízení, projektový trojimperativ
1.2 Projektové řízení vs. Business as Usual
1.3 Výhody a nevýhody projektového řízení
Klíčová slova: Projekt, projektové řízení
Literatura:
Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3. Kapitola 1.2. – 1.5.
DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755. Kapitoly 1.01, 1.02
Téma 2: Rozpad aktivit (Work Breakdown Structure) a plánování
2.1 Cíle projektu a jejich tvorba (SMART)
2.2 Dekompozice (WBS/PBS) a způsob využití pro projektové plánování
2.3 Typy plánů projektu a nástroje na jejich vytváření
2.4 Síťový graf
2.5 Rozdělení projektu do etap
Klíčová slova: Projektový plán, dekompozice , WBS, PBS, etapy
Literatura:
DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755. Kapitola 1.09.1
Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3. Kapitola 4.1 – 4.3.
Praktické cvičení Vytvoření WBS na příkladu: zajištění konference
Téma 3: Řízení lidí
3.1 Řízení projektového týmu
3.2 Zainteresované subjekty, řízení klíčových aktérů
3.3 Komunikace
Klíčová slova: analýza aktérů, stakeholder, komunikace, projektový tým, role
Literatura:
Veselý, A. & Nekola, M. (eds.) 2007. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody, praxe. Praha: SLON. Kapitola 6-7
DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755. Kapitola 1.02, 1.07, 1.16, 1.18, 2.01, 2.02, 3.08
Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3. Kapitola 5, Appendix C
Praktické cvičení – tvorba zpětné vazby zaměstnanci
Téma 4: Příležitosti a rizika
4.1 Řízení nejistoty v projektu
4.2 Řízení kvality v projektu
4.3 Analýza rizik a přínosů
4.4. Změny v projektu
Klíčová slova: riziko, příležitost, RIPRAN, kvalita, změna
Literatura:
DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755. Kapitola 1.04, 1.05, 1.08, 1.15
Praktické cvičení - analýza rizik projektu zaměřeného na realizaci konference:
Téma 5: Human centered design, design thinking v projektovém řízení
5.1 Identifikace potřeb cílových skupin
5.2 Prototypování
5.3 Designové sprinty
5.4 Měření přínosů projektů
Klíčová slova: Design thinking, HCD, empatie
Literatura:
KNAPP, Jake. Srint: how to solve big problems and test new ideas in just five days. New York: Simon & Schuster, 2016. ISBN 978807555023. Všechny kapitoly
KELLEY, Tom. The Art Of Innovation: Lessons in Creativity From IDEO, America's Leading Design Firm. Londýn: Profile Books, 2016. ISBN 9781781256145. Kapitola 1, 3-6
Praktické cvičení:
Návrh řešení vybraného produktu
Téma 6: Prezentace
6.1 Prezentace projektů
6.2 Oponentura a diskuze
6.3 Propojení znalostí z bloků a samostudia s prvky prezentace
IV. Studijní povinnosti
Předmět je organizován jako kombinace samostatné přípravy studentů (samostudia a autoevaluace) a kontroly této přípravy formou diskuzních reflexí v průběhu přednáškových bloků. Studenti dále zpracují týmovou prezentaci na vybraný projekt. Prezentace bude obsahovat projektový záměr s detailním projektovým plánem.
Týmová prezentace
Jedná se o ppt prezentaci konkrétního projektu (identifikace problému a cílů, návrh aktivit/výstupů, gantův diagram a plán projektu, analýza rizik. Téma si tým sám volí v průběhu přednáškového bloku I, blok č. IV je pak věnován konzultacím k volbě a obsahu prezentace.
Tým musí využít nástroje/postupy prezentované v rámci bloků a upravit je s ohledem na řešený projekt. Tým bude muset provést analýzu předmětu projektu tak, aby jeho výstupy byly vytvořeny nejen v souladu s postupy projektového řízení, ale zároveň i věcně odpovídaly řešené problematice.
V. Časový harmonogram plnění studijních povinností (konkrétní data budou stanovena před začátkem zimního semestru na základě rozvrhu)
1) samostudium k tematickému bloku 1
2) přímá výuka a praktické cvičení – tematický blok 1
3) samostudium k tematickému bloku 2
4) přímá výuka a praktické cvičení – tematický blok 2
5) samostudium k tematickému bloku 3
6) přímá výuka a praktické cvičení – tematický blok 3
7) samostudium – příprava na konzultaci témat týmových prezentací
8) mid-term konzultace k týmovým prezentacím
9) samostudium k tematickému bloku 4
10) přímá výuka a praktické cvičení – tematický blok 4
11) samostudium k tematickému bloku 5
12) přímá výuka a praktické cvičení – tematický blok 5
13) samostudium k tematickému bloku 6
14) přímá výuka a praktické cvičení – tematický blok 6
15) samostudium – dokončení výstupu z kurzu (týmové prezentace)
16) výstup z kurzu – závěrečné prezentace, oponentní diskuze
VI. Literatura (vybrané odborné texty ze základní literatury budou mít studenti dostupné ve formě skenu jako přílohy sylabu předmětu v SIS)
Základní literatura
Veselý, A. & Nekola, M. (eds.) 2007. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody, praxe. Praha: SLON
Kahneman, D. 2011. Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil Publishing
A guide to the project management body of knowledge (PMBOK Guide). 2013. 5th ed. Newtown Square: Project Management Institute. ISBN 978-1-935589-67-9.
BROWN, Tim. Change by design, revised and updated. New York: HarperCollins Publishers, 2019. ISBN 9780062856623
DRHOVÁ, Zuzana, OCHRANA, František a POTŮČEK, Martin. Strategické řízení ve veřejné správě a přístupy k tvorbě politiky. Praha: Matfyzpress, 2010, 193 s. ISBN 978-80-7378-130-9.
DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755.
KELLEY, Tom. The Art Of Innovation: Lessons in Creativity From IDEO, America's Leading Design Firm. Londýn: Profile Books, 2016. ISBN 9781781256145.
KNAPP, Jake. Srint: how to solve big problems and test new ideas in just five days. New York: Simon & Schuster, 2016. ISBN 9788075550231
Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3.
VII. Reflexe kurzu v otázkách a dovednostech (čemu by studenti měli rozumět a co ovládat)
- Identifikovat potřeby u cílových skupin, na niž projekt cílí
- Stanovit projektový cíl a uvést jeho zdůvodnění
- Zpracovat projektový plán (WBS, harmonogram)
- Identifikovat vhodný projektový tým a rozumět způsobu jeho řízení
- Umět stanovit klíčové aktéry projektu a stanovit vhodný způsob komunikace
- Umět stanovit rizika a přiřadit jim odpovídající opatření
- Naučit se skupinově vymýšlet řešení problémů cílových skupiny
- Naučit se získávat informace o potřebách cílových skupin, a to včetně empatických rozhovorů
VIII. Kontakty
Mgr. Petr Krucký
konzultační hodiny:
telefon: 731627102
e-mail: kampilan@seznam.cz
- Teacher: Petr Krucký